۱۳۸۸ دی ۲۶, شنبه

معماری سرویس گرا

"معماري سرويس گرا" حاوي قوانين، الگوها و ضوابطي است كه منجر به ايجاد خصايصي نظير پيمانه اي بودن، بسته بندي، اتصال سست، استفاده مجدد و تركيب پذيري شده و از نظر ساختار از يك ارائه دهنده سرويس و يك درخواست كننده سرويس تشكيل شده است. درمعماري سرويس گرا منظور از اتصال سست، قابليت تعامل بين سرويس ها به صورت مستقل از كدنويسي و مكان سرويس ها است، بگونه اي كه سرويس ها در زمان اجرا مي توانند تغيير مكان داده، روالهاي داخلي خود را تغيير دهند يا حتي از يك فناوري جديد تر استفاده كنند، بدون اينكه تاثيري منفي بر سرويس گيرندگان گذاشته شود.
معماري سرويس گرا از ديدگاه هاي مختلف قابل بررسي است، هر فرد يا ذينفع بر طبق جايگاه خود تصويري از معماري سرويس گرا دارد، در ادامه سه ديدگاه مدیران فناوری اطلاعات، مدیران کسب و کار و طراحان و پیاده سازان سیستم مورد بررسي قرار مي گيرد.
  • مدیران کسب و کار: مجموعه اي از سرويس ها كه سازمان مايل به ارائه آنها به مشتريان يا شركاء خود است.
  • مدیران فناوری اطلاعات: سبكي از معماري كه حاوي قوانين، الگوها و ضوابطي است كه منجر به ايجاد خصايصي نظير پيمانه اي بودن(Modularity) ، بسته بندي(Encapsulation) ، اتصال سست(Loosely Coupled) ، استفاده مجدد(Reusability) و تركيب پذيري(Composability) شده و از نظر ساختاری از يك ارائه دهنده سرويس و يك درخواست كننده سرويس تشکیل شده است.
  • طراحان و پياده سازان سیستم های اطلاعاتی: يك سبك(مدل) برنامه نويسي كه از استانداردهائي مورد توافق و مستقل از فناوری استفاده مي كند و قابليت تعامل پذيري بين مولفه هاي نرم افزاري را بدون توجه به سكو و فناوری پياده سازي آنها پشتيباني مي كند.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر