۱۳۸۸ دی ۲۶, شنبه

سیستم مدیریت فرایند کسب و کار (BPMS)

فرآيندهاي موجود در سازمانها داراي اين خصوصيات هستند : پيچيده هستند ، پويا و دائما در حال تغيير هستند ، بصورت نامنظمي گسترش يافته اند و در هر سيستم و سکويي بصورتي متفاوت محلي سازي شده اند. سيستم مديريت فرآيندهاي کسب و کار(BPMS) با هدف اتوماسيون گردش کار فرآيندهاي سازماني و ايجاد امکان پايش و مديريت فرآيندها ارائه شده است. اين گونه از سيستم ها سعي دارند تمام چرخه حيات فرآيندها را از زمان تعريف و مدلسازي تا زمان اجرا و بهينه سازي تحت ابزارهاي مبتني بر فناوري اطلاعات مديريت کنند.

سيستم هاي BPMS تنها ابزاري مبتني بر فناوري اطلاعات هستند که بخشي (و نه تمامي) از چرخه مديريت فرآيندهاي کسب و کار را اجرا مي کنند. بخش ديگري از اين چرخه مبتني بر تئوري هاي مديريتي و فرآيندي از جمله: انتخاب شاخص هاي کليدي ارزيابي(KPI) براي فرآيندها، تعيين اولويت استراتژيک فرآيندها براي پياده سازي در ابزار، تعيين مکانيزم هاي اصلاح و يا تغيير فرآيندها و مرتبط نمودن شاخص هاي کارايي با اهداف سازماني مي شود.

هدف از راه اندازي سيستم گردش فرآيندها در سازمان نه تنها اتوماسيون بلکه قابليت پايش و بهبود فرآيندهاي سازمان است. در اين راستا بر مبناي شاخص هاي ارزيابي، فرآيندهاي سازماني به طور مداوم در معرض سنجش و ارزيابي قرار گرفته و نتيجه آن کشف گلوگاه ها و نقاط ضعف طراحي فرآيندها و سنجش ميزان اثربخشي بازمهندسي فرآيندها و اصلاح مستمر فرآيندهاي سازماني به منظور تطابق با تغييرات محيطي و سازماني و رفع اشکالات طراحي است

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر